سفارش تبلیغ
صبا ویژن



استحاله ای خاموش ،خطر فراسوی انقلاب 2 - گنبد افلاک






درباره من
استحاله ای خاموش ،خطر فراسوی انقلاب 2 - گنبد افلاک
آی دی من
تماس با من

سخنان بزرگان
Subscribe to me on FriendFeed
اطلاع از به روز رسانی
  موضوعات مطالب
سیاسی[19] . فرهنگ و جامعه[18] . نکته ها[14] . مذهبی[13] . دل نوشته[8] . اقتصادی[5] .
نوشته های من
نگاهی به نوشته های قبلی


به روایت لینک
مهدی یاوران [5]
عاشقانه های من [136]
عبدالله شهبازی [61]
دانلود :زمین و انباشت ثروت تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز [162]
خوابی که نوستراداموس برای ایران دیده است [194]
به یغما رفتن تاریخ ایران در افسانه جومونگ [147]
زیارت کوکاکولا !!! [123]
جنبش عدالتخواه دانشجویی [143]
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری [90]
کانون فرهنگی رهپویان وصال [131]
وبلاگ قبلی ام [180]
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی شاهد [163]
وهابیت و اسلام [144]
موسسه فرهنگی آرماگدون [438]
پائلو کوئیلو را بشناسید !! [237]
[آرشیو(27)]


لینک دوستان
عاشق آسمونی
مهاجر
آخرین روز دنیا
شلمچه
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
طلبه تخریبچی
بازگشت به خویشتن
عطر نرگس
کلام دل
مذهب عشق
معصومین
دکتر علی حاجی ستوده
کعبه دل
مجاهد مجازی
روایت های آسمانی
یادداشتهای یک وبلاگر
دوستداران و عاشقان یوسف فاطمه زهرا (س)
راز پرواز
یک وجب دل
گل نرگس فدای رنگ و بویت
ساحل افتاده
بازمانده تنها
ترنم باران
دکتر بیات (شعر)
نرگسی
ناکجا آباد
مسائل قرآنی(مهناج)
ابراهیم در آتش
امام مهدی (عج)
کوهنوردی و ... !
بی نشان
اشعار سید محمدرضا هاشمی زاده
حدیث نفس(احمدک)
سجاده ی عشق
اردشیر
حاج آقا مسئلة
بچه کنکوری
کیمیای قلم
شبنم سحرگاهی
گل نرگس
یا فاطمه الزهرا (س)
ایثار و شهادت
غلامعلی رجایی
تازه ترین نوشته ها
سفر عاشقی
آنچه می گذرد...
[عناوین آرشیوشده]
لوگوی وبلاگ
استحاله ای خاموش ،خطر فراسوی انقلاب 2 - گنبد افلاک


لوگوی دوستان
















 RSS 

قسمت اول را اینجا بخوانید +

 

در نخستین مقاله استحاله ای خاموش خطر فراسوی انقلاب یکی از خواهران دینی ام که خواسته نامش خصوصی بماند در کامنتی برایم نوشته بود:"..... هر چند کاملا از سیاست جدا هستم و حاضر نیستم حتی دقایقی از عمرم رو برای این عنصر به ظاهر فریبنده هدر بدم ...."به همین دلیل قسمت دوم را باز نویسی کردم بهتر دیدم برگردیم به طرح و پاسخ یک سری سوالات اساسی که شاید به نحوی در ذهن بعضی هایمان خطور کند ؛ آیا مذهبی بودن با سیاسی بودن در تضاد هست یا نه ؟ اصلا سوالی کلی تر اسلام فقه سیاسی دارد یا نه؟ بررسی آرای متفکران سیاسی از گذشته های دور در یونان (افلاطون، ارسطو) و ایران (فارابی، ابن سینا) حاکی از این واقعیـت است که سیـاست امری کاملاً خردورزانه و عقلانی برای سامان دهی امور عمومی مردم به بهترین شیوه و با کمترین هزینه است. به عبارت دیگر اگر حکومت و دولت را حاصل قرار داد نانوشته افراد ملت برای تعویض اختیارات بدانیم که در ازای آن مردم انتظار دارند دو گوهر مهم یعنی امنیت و رفاه را تحت سایه سپهر عدالت بدست آورند، «سیاست» محور مرکزی این تعامل است. از این رو سیاست درواقع، امری ممدوح و مفید است هرچند به غلط و عوام گونه مقوله ای مذموم و « درد سرساز و بی ریشه» خوانده می شود ساز و کاری که دین را در امور اجتماعی و سیاسی فعال می کند، به این صورت است که انسان مذهبی را چنان پرورش می دهد که در برابر رشد و سعادت و اصلاح جامعه خود احساس مسئولیت و تکلیف دائمی می کند و انسان مذهبی نسبت به فهم پدیده های اجتماعی و تحلیل حوادث و وقایع پیرامونش و دخالت و اظهار نظر در تصمیم گیریهای صاحبان قدرت و سیاستمداران حساس است. در نتیجه معتقدان به ادیان، بیش از غیرمعتقدان، در مسائل سیاسی مشارکت می کنند و جامعه دینی نسبت به مسائل سیاسی، از آستانه حساسیت پایین تری برخوردار است . ادیان در یک تعریف کامل، همه ابعاد زندگی انسان را پوشش می دهند و خود را به قلمرو خاصی از وجود انسان یا جامعه محدود نمی کنند. پس تصور دینی که نسبت به زندگی اجتماعی یا سیاسی انسان غافل و بی تفاوت باشد و به عبارت دیگر تصور جدایی دین از سیاست(حتی فعالیتهای سیاسی)، مانند تصور مثلثی با دو ضلع است!(مگر آنکه دین تحریف شده باشد) هرچند عمق و وسعت و منطق این احکام در بین ادیان مختلف بسیار متفاوت است ؛ تعریف اسلام از سیاست، صرفاً بر اساس قدرت نیست بلکه این تعریف بر اساس اصلاح جامعه بر مبنای اهداف خلقت و برقراری سعادت بشر از طریق تنظیم حیات معقول و معنوی است. پس کلام الهی در هر حال حامل یک دیدگاه اجتماعی در مورد بشر است و نمی تواند خنثی باشد ، کلام و نظر سیاسی امام (ره) در این باره چنین است :
" این حرفها که دین از سیاست جداست و امثال این حرفها در منطقِ اسلام نیست. فعالیت سیاسی یکی از وظایفِ مذهبی مسلمانان است.
حق ندارند به آنهایی که می گویند که باید عدالت اجتماعی در بین مردم باشد ، باید با ظلم و تعدی مبارزه کرد...بگویند ؛ نه ، تکلیفمان این است که بنشینیم و درس بخوانیم. نه ، همه مسلمانها تکلیفشان این است که هم عمل بکنند ، هم علم پیدا کنند ، هم عمل داشته باشند ، هم معارضه با ظلم و با اینها به اندازه قدرتشان بکنند و اگر این تکلیف را همه مردم عمل می کردند امکان نداشت که یک دولتی بتواند در بین ملت خودش تعدی بکند احکام سیاسیِ اسلام بیشتر از احکام عبادیش است... شما بروید تو مسجدتان و هر چی می خواهید دعا کنید ، هر جا هم قرآن می خواهید بخوانید ، خوب ما هم با شما کاری نداریم اما این اسلام نیست ، اسلام در مقابل ظلمه ایستاده است "

سابقه نظام سیاسی را می توان در تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مشاهد کرد که در زمان دسترسی نداشتن به امام معصوم (در تفکر شیعی) با فقه سیاسی می توان این نظام را ترسیم نمود ؛ اول باید فقه سیاسى1 را تعریف کنیم برای این منظور دو تعریف می توان ارائه داد تعریف سنتی فقه سیاسی که در آن کلیه مباحث سیاسى فقه است آن بخش احکام سیاسى فقهى است که مستقیما از شریعت گرفته شده است ؛ مثل خطبه‏هاى نماز جمعه جهاد ، امر به معروف و نهى از منکر ، حدود و دیات و دیگر مباحث و احکام فقهى که رنگ و بوى سیاسى دارد.

اما تعریف امروزى فقه سیاسى عبارت است از: تمامى پاسخ‏هایى که فقه به سوال‏هاى سیاسى عصر و زمان مى‏دهد؛ مثلا که دیدگاه فقه در خصوص انتخابات تفکیک قوا مشروعیت و جایگاه دستگاه اجرایى و سوال‏هایى دیگرى از این قبیل همه در محدوده فقه سیاسى است یعنى متد استنباط و روش آن همان متد و روش سنتى است اما سوال‏ها و پاسخ‏ها جدید و تازه است.

 

اگر ما فقه سیاسى را به معناى دوم بگیریم شامل نظام سیاسى فلسفه سیاسى و اندیشه سیاسى و حتى شامل حقوق بین الملل و حقوق اساسى و حقوق عمومى هم مى‏شود؛ یعنى همه این مفاهیم در تعریف فقه سیاسى گنجانده شده است. گاه مسائل فقه سیاسى مربوط به اصولى است که بر اساس آن اصول اندیشه سیاسى شکل مى‏گیرد؛ به تعبیر دیگر مبانى این اصول مبین آن چیزى است که ما از آن به اندیشه سیاسى تعبیر مى‏کنیم. اینها در حقیقت یک سلسله مسائل خاصى هستند که از کتاب و سنت و نیز آراى فقها و دلیل عقل (به معناى خاص فقهى‏اش) مى‏توانیم آن را استنباط کنیم. این اصول در حقیقت به منزله رکن و پایه و اساس و مبانى است. بر اساس این مبانى (اندیشه سیاسی) است که یک نظریه سیاسى شکل مى‏گیرد به عنوان مثال مثلا مشروطه یک تئورى سیاسى است که در آراء مرحوم آیت الله نایینی دیده می شود یا ولایت فقیه را که امام خمینی ره مطرح کردند که بر اساس این نظریه سیاسی برخاسته از فقه سیاسی ساختار حکومتی(نظام سیاسی) را که اداره کننده جامعه باشد ترسیم نمودند پس در اسلام هم مرد و هم زن مسلمان نسبت به فهم پدیده های اجتماعی و تحلیل حوادث و وقایع پیرامونش و دخالت و اظهار نظر در تصمیم گیریهای صاحبان قدرت و سیاستمداران باید حساس باشد و هم فقه ، اندیشه و نظام سیاسی در اسلام هست .

اینها را بیان کردم تا به این مهم برسیم که :

دمیده شدن روح بی تفاوتی در مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب ، مصلحت نظام را با مصلحت عده ای خواص گره زدن ، فعالیت سیاسی عامه مردم را محدود به انتخابات کردن و پذیرفتن این باور توسط مردم ،از دست دادن روحیه انقلابی خواص و عوام آنچنان که در دهه 70 رخ داد آنچه را الیگارشی ثروت و قدرت می نامیم بوجود آورد ؛ همان پدیده طبقه جدید که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و بازتابش مفاسد اقتصادی است که نمود بیشتری دارد (و البته فراتر از مفاسد اقتصادی است زیرا هر جا مفسده اقتصادی را کالبد شکافی می کنیم به مفسده قضایی می رسیم و این ماجرای هزارتوی این طبقه است گروه صاحب ثروتی که از قِبَل دیوانسالاری دولتی ارتزاق می کند و منافع او در حفظ و ابقا این اقتدار است به اصطلاح نان قرض هم می دهند و اگر سازمانهای نظارتی بفهمند و دستگاه قضایی هم بخواهد برخورد کند آنقدر اقتدار و نفوذ این طبقه زیاد است که یا پرونده در مسیر تحقیق به بیراهه می رود و بی نتیجه می ماند و یا دستگاه قضاییه نمی تواند با آن برخورد کند و حتی رییس جمهور محترم که از جنگ سنگر به سنگر با آن سخن می گوید در افشای ماهیت این امپراطوری (تعبیر خود ایشان) در می ماند ... و این چرخه گروههای قدرت و ثروت و عدم برخورد قاطع با آنان هم آرمانهای انقلاب و مولودش (جمهوری اسلامی) را به مسلخ می برد و برده است و هم شکل گیری و رفتارها و تصمیماتشان خیانت آشکار به امام و انقلاب بوده است و این همان خطر استحاله ای است که اشاره شد

 

 

1- برای مطالعه کامل تر مراجعه کنید به گفت و گو با آقایان آیت الله سید کاظم حائرى حجة الاسلام عباسعلى عمید زنجانى و دکتر ابوالقاسم گرجى فصلنامه 1 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با عنوان نظام سیاسی اسلام

 

ادامه دارد...

 

 



ساعت 1:59 عصر روز شنبه 87 آبان 18