• وبلاگ : گنبد افلاك
  • يادداشت : پوپوليسم وبلاگي ، فرصت يا آفت؟!
  • نظرات : 6 خصوصي ، 18 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     

    سلام

    من خاص نويسي و نوشتن سهل و ممتنع را ترجيح مي دهم .

    موفق باشيد

    انشاالله در دومين جشنواره رسانه هاي ديجيتال در قالب نشست ها ، نشستي با موضوع آخرالزمان و بازي هاي رايانه اي خواهم داشت.

    موضوع نشست : آخرالزمان و بازي رايانه اي

    تاريخ:3/8/87

    زمان: جمعه ، ساعت 15-13

    مکان:تهران - مصلا - جشنواره و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال

    WWW.DMF.IR

    خوشحال مي شوم تشريف بياوريد.

    با تشكر

    مهدي

    سلام عليكم ...

    زيارت وبلاگتون رو مايه مباهات مي دونم ..

    خوبي رو رو براتون ارزو مي كنم و اينكه شاكر خداي خوب و مهربان باشيم....

    تا بعد .. اگه بعدي باشه ..

    يا علي مددي

    سلام امير حسين عزيز////////////به نظر من وبلاگ يك محيط خصوصي و به مانند يک دفترچه ي شخصيه ماست و در اين حال بايد به قولي به نداي دلمان گوش کنيم که ميل چه دارد؟ گاهي ممکن است مطلبي قابل توجه عوام و گاهي براي خواص در اين دفترچه نوشته شود به قولي ديگر مسئوليتي بر دوش ما نيست ويا تعهدي نسبت به بقيه در وبلاگ نداريم و فارغ از هر مسئوليتي مينويسيم براي دل خودمان شايد در نظر ديگران قبول افتد يا نه نبايد دغدغه ايي داشته باشيم///////به نظرم مهم اقناع دل خودمان و اينکه آن چيزي که مد نظرمان بود را در اين دفتر ثبت کرديم/////////اما در ساير رسانه ها قضيه فرق ميکند و نياز به استراتژي براي جلب مخاطب و حس رقابت به شدت مورد نياز است اما در وبلاگ اينگونه نيست////////
    پاسخ

    سلام برادرم اگر با اين ديدگاه به وبلاگ نگاه كنيم كه تنها كاركرد وبلاگ دفترچه شخصي ماست در اين صورت وبلاگ نويسي هم تفنني و سرگرمي خواهد بود با اين طرز نگاه باب تاثيرگذاري وبلاگ نويسان را در حوزه فكر و انديشه بسته ايم
    اول خاص نويسي را (لا اقل باري خودم) تعريف مي كنم: خاص نويسي يعني نوشتن در مورد موضوعات تخصصي. دقيقا همان چيزي كه شما در متن گفته ايد. پس تخصصي نوشتن معمولا ربطي به نوع نگارش ندارد(معمولا به خاطر اينكه در بعضي موارد مخصوصا به نگارش خيلي هم مرتبط است).
    به نظرم خاص نوشتن خيلي محترم و با ارزش است، چون ميتواند فرد را و هم جامعه وبلاگنويسي و در پي‌اش جامعه به مفهوم كلي تر را يك Rقدم به پيش ببرد. ولي به نظر بايد سعي كنيم تا آنجا كه براي‌مان مقدور است از نگارش سنگين يك كمي فاصله بگيريم تا نوشته‌ها طيف گسترده‌تري را در بر بگيرد(كه البته هميشه هم مقدور نيست.)
    ولي گاهي زبان نوشتاري‌مان عادت مي‌كند به مقاله‌نويسي كه همين كلي مخاطب را فراري مي‌هد.
    سردرد كه نگرفتيد؟!
    يا حق
    پاسخ

    سلام بزرگوار وظيفه من بود اول خدمت برسم برادر عزيزتان آدرس شما را داده بودند به وبلاگتان سر زدم اما فرصت كامنت گذاشتن نداشتم ممنون از ارائه ديدگاهتان ، بله هم مي توان درباره موضوعات خاص نوشت و هم براي مخاطب خاص و البته نويسنده مي تواند هنرمند باشد و چنان بنويسد كه مخاطب عام هم استفاده كند ،هدف اين بود بررسي كنيم اينكه عام بنويسيم حتي درباره موضوعات خاص حالا نمي خواهم تعريف جديدي از پوپوليسم ارائه دهم يعني خيلي سطحي و خام به مساله نگاه كنيم ، اين آفت وبلاگ نويسي هست يا نه؟ به عنوان مثال وبلاگ نويسي ارزشي كه دغدغه مسائل فرهنگي و مذهبي را دارد و فرضا از وضعيت حجاب برخي از دختران و زنان جامعه گله مند است يك يا چند پست را به اين موضوع (خاص) اختصاص مي دهد از تاريخچه حجاب در اسلام مي نويسد از آيات قرآن و احاديث استفاده مي كند ... موضوعي خاص را انتخاب كرده اما تنها اطلاعات ارائه داده است گويي شما با صفحات كتاب روبرو هستيد در فرض دوم وبلاگ نويس ارزشي ديگري همين موضوع خاص را يعني نامناسب بودن حجاب را در جامعه از بُعد خانواده و مسائل علوم تربيتي ، تضاد بين ارزشهاي ارائه شده به فرد توسط آموزشها و واقعيت جامعه، آسيبهاي اجتماعي منتج از آن و ... بررسي مي كند محتوايي و تحليلي به بحث مي پردازد . با فرض اول مخالف نيستم اما اگر هدفمان توليد فكر و انديشه باشد بايد به سمت هدف دوم حركت كنيم

    سلام

    (( چگونه است انسان بعد از اينکه همه چيز را توجيه مي کند و براي بودنشان بهانه اي مي يابد بدين گونه تحولي پديد مي آيد که همه چيز را هيچ مي کند، نه مثل يک دلقک بلکه مثل يک حکيم همه چيز را هيچ مي کند تا از هيچ به همه چيز برسد از هيچ به همه چيز! آري و حال من بدين سان گرديده است)) شهيد جمال صرفي

    ممنون که به دلنوشته ها و دست نوشته هاي (rahianehozoor4.blogfa.com) سر زديد.

    وبلاگ ما بخشهاي مختلفي از جمله طرح کتابخواني (rahianehozoor1.blogfa.com)، بانک سوال (rahianehozoor2.blogfa.com)، و رويش سرخ (rahianehozoor3.blogfa.com) دارد. مايل بوديد سر بزنيد.

    سلام
    از شما دعوت مي کنم به کلبه ي درويشي مان سر بزنين
    اللهم احشرنا مع الشهدا
    [گل]
    + ساحل افتاده 

    سلام و ادب

    حيف كه الان توي كافي نت هستم و نمي تونم زياد بشينم و اين پست رو بخونم.ولي برام خيلي جالبه پاسخي رو كه به اين سوال داديد بخونم. انشالله كه توفيق پيدا كنم.

    متاسفانه يا خوشبختانه اين روزا سرمون خيلي شلوغه. برنامه هاي مدرسه و دانشگاه و ... ديگه فرصتي نميزاره...

    التماس دعا

    سلام

    به نظر اين همه نيست كه نوشته ها عام باشد يا خاص مهم اين است بهدرد مردم بخورد و ايجاد مفسده نكند.

    التماس دعا

    پاسخ

    سلام عليكم مفيد بودن كه خودش شرط مهمي است خواهرم ،اما به نظرم خاص و عام نويسي هم مهم است در قسمت بعدي به آن مي پردازم

    سلام بر دوست بزرگوارم

    بايد ديد كه هر وبلاگي با چه انگيزه اي به ميدان آمده.

    يعني نمي توان آن كه عام فعاليت دارد با آن كه تخصصي مي نگارد را مورد تفاوت قرار داد.

    مثالي مي زنم . در ميدان نبرد ، آنكه معبري را باز مي كند تخصصصي كار مي كند و آنكه تك تير انداز است ممكن است كارش از آن اولي به نظر عوامتر بيايد ولي هر كدام جايگاهي دارند كه اگر از جايگاهشان خارج شوند ، هيچ كدام به نتيجه نمي رسند .

    حال در وبلاگ نويسي بايد ديد وظيفه و جايگاه هر كداممان چيست و با چه هدفي پا در اين ميدان مجازي نهاده ايم.

    آنچه كه مهم است بدان هوشيار باشيم ، اين است كه از وظيفه نويسي به بي در و پيكر نويسي سقوط كنيم.

    موفق باشين.

    پاسخ

    سلام حاج آقاي عزيزممنون از حضورتان ، اتفاقا تك تيرانداز كارش تخصصي تر هست . البته در مورد انگيزه و اهداف حق با شماست

    سلام

    چه نيازي هست كه حتما يكي از اين دو گزينه اختيار شود؟

    به نظر من هر دو کنار هم و مکمل هم هستند و از هم جدا نيستند . عام نويسي به معني کيفيت پايين تر نيست . با عام نويسي هم مي توان مخاطب را به تامل وا داشت و مطالب تحليلي را با تمثيل و بياني ساده نگاشت .

    اگر منظور زبان نگارش است باز هم فرقي ندارد . هر چه به زبان عام نزديک تر باشد بيشتر قابل فهم است و ذهن خواننده درگير پيچيدگي هاي ادبي متن نخواهد شد . قرآن بهترين نمونه ي متون است که هم عام است هم خاص . مفاهيم عميق با مثال هاي ساده بيان شده .

    موفق باشيد

    پاسخ

    سلام خواهرمدر قسمت بعدي بيشتر به اين مي پردازم ، ثانيا نگفتيم كه حتما يكي از اين دو گزينه اختيار شود

    سلام و خسته نباشيد.

    از اين كه اين موضوع بحث انگيز را مطرح نموديد خوشحالم.

    به نظر من وبلاگ نويسي ابعادي خيلي بيش از آنچه ذكر مي شود دارد.

    من دوست دارم وبلاگ نويسان را به همسفراني تشبيه كنم كه بناست يك راه طولاني را با هم همسفر باشند.اين همسفران در طول اين سفر ،نه تنها با يكديگر ارتباط تنگاتنگ دارند،بلكه در بين راه،با افراد غير همسفر نيز برخورد مي كنند.اين همسفران و افراد غير همسفر ،با يكديگر صد در صد همفكر و هم عقيده و هم سليقه نيستند.اگر به وبلاگ به عنوان رسانه اي تخصصي نگاه كنيم ، در آن صورت ،اين رسانه مسلما مرجع و مورد استفاده قشر خاصي خواهد بود .همانطور كه جويندگان مطالب مربوط به پزشكي به سايت يا وبلاگ مربوط به آن رجوع مي كنند.يا اينكه در مسائل مذهبي و در موارد اضطرار ،فرد دنبال يك سايت يا وبلاگ مرجع خواهد گشت.

    باز به همسفران برگرديم.در طول يك سفر طولاني در بين همسفران كسي موفق تر است كه بتواند ابعاد مختلفي را در روابط خود با ديگران لحاظ نمايد.اگر يك همسفر مرتب در حال خنديدن ، آنهم از نوع آزار دهنده اش باشد ،مورد توجه ديگران قرار نمي گيرد.اگر يك همسفر دائم در حال نق زدن باشد ،همه از او خسته مي شوند.اگر يك همسفر مرتبا در حال تعريف و تمجيد ديگران باشد ،اثر خوبي به جا نمي گذارد.اگر يك همسفر دائم در حال انذار دادن ديگران باشد و از بشارت چيزي نگويد ،ديگران احساس ملال خواهند كرد.اگر يك همسفر كارهايي را انجام دهد يا حرفهايي را بزند كه تعداد وسيعي از ديگر افراد ،آن رفتارها را نوعي تظاهر يا به قول بعضي ادا و اصول تلقي نمايند،موفقيت آنچناني حاصل نمي گردد.

    در هر حال اگر هر وبلاگ نويس ،حرف حسابي براي گفتن د اشته باشد ،بايستي از هر گونه اهرم موثر(به شرط اينكه ضد ارزشي نباشد)استفاده كند.در اين ميان نمي توان اثر بذله گويي و طنز را ناديده گرفت.

    با اميد موفقيت شما و ديگر وبلاگ نويسان ارزشي

    پاسخ

    سلام استاد تشبيه جالبي بود حق با شماست

    به نام خدا

    با سلام ... در ابتدا به خاطر مطالب خوب وبلاگتون تشکر ميکنم.

    من هم فکر ميکنم که عام نويسي و خاص نويسي هر دو لازم هست. نمي شود صرفا به يکي از اين دو اکتفا کرد. چون دنياي مجازي هم مانند دنياي حقيقي اجتماعي است از افراد گوناگون که هر کدام از اين افراد با توجه به نوع نگرششون مطالب رو انتخاب ميکنند و مي خوانند. از طرفي هم معتقدم که عام نويسي نبايد باعث بشود که به سراغ بيهوده نويسي برويم و دنبال جذب خواننده به هر طريقي، باشيم.ما چه عام بنويسيم چه خاص بايد در برابر نوشته هامون احساس مسئوليت داشته باشيم. و يک چيز ديگه اينکه انسان يه موجود چند بعدي هست و در همه اين ابعاد نياز دارد که رشد کند و نيازش رو تامين کند. مثلا ممکنه فردي خاص علاقمند باشه که به يک وبلاگ ادبي سر بزند که خيلي ها ازش بازديد مي کنند و در عين حال به يک وبلاگ تحليلي و تخصصي علاقه نشان ميدهد که بازديد کننده هاي خاص خودش رو داره. پس مطلقا نمي تونيم بگيم که فقط عام نويسي يا فقط خاص نويسي.

    موفق باشيد

    سلام .ضمن عذر خواهي به خاطر تاخيرم .به نظر من عوام نويسي خوب است به خاطر همان تاثيري كه فرموديد چون عامه مردم هم به اين مطالب احتياج دارند و اگر مذهبي نويسان همه بخواهند تخصصي شوند پس عام مردم چه؟به هر حال عده اي بايد براي عوام و عده اي براي خواص بنويسند.

    بنام خدا

    با سلام

    مهم نيست عام بنويسيم يا خاص ، مهم اينه که مطلبي که مي نويسم مفيد بوده و مورد استفاده مخاطب قرار گيرد . از پرگويي و اطاله کلام به شدت پرهيز کنيم ، مختصر و مفيد بنويسيم و براي رساندن مطلب از بکار بردن الفاظ سنگين و دهن پرکن اجتناب نماييم .

    در هر حال چه تخصصي و چه عام ، هر موضوعي مخاطبان خاص خود را دارد و قطعاً مطلب مفيد مورد اقبال قرار خواهد گرفت .

    موفق باشيد .

    التماس دعا

       1   2      >